Vanaf 24 december 1883 reed de stoomtram door Leersum
Behalve voor personenvervoer werden er ook goederen met de tram vervoerd.
Lees meer
Op bovenstaande topografische kaart uit 1900 zien we station Sandenburgerlaan met de afslag naar Wijk bij Duurstede en de remise. Het traject over de Rijksstraatweg, staat aangegeven met zwarte punten.
A2079_0009
De conducteur rent vooruit om de wissel om te zetten voor de stoomtram. Rechts is nu het huis van Ries Alberts, thans Driedruk. Situatie anno 1910 2).
Vanaf 1910 werd de tram de z.g.n. Benzo aangedreven door een benzine/dieselmotor.
A6002_0005
De benzine/dieseltram Benzo met personeel ter hoogte van Damlust.
Tussen 1922 en 1924 werd de tram geëlectrificeerd
A6002_0002
Links pension Vogelensang en rechts de Remise
A6002_0011
Bij de halte Lombok konden de trams elkaar passeren
A_6002_0007
De tram met personeel bij de de Remise bij halte Lombok in 1939
A6002_0008
Links smederij Takken en rechts de Michaëlkerk met daarvoor een groep schoolkinderen.
Rechts Anton Vos en links conducteur Kees Henzen tussen 1941- ’42 op weg naar tramremise Sandenburg. De remise is op oudjaar 1944 weggevaagd door bommen. Het weggetje, waar de voormalige dienstwoningen aan staan, heet nog de Remise
A6002_0001
De tram op weg naar Amerongen
A6002_0010
Tram met personeel, waarschijnlijk in Amerongen
Tot 14 december 1948 reed de tram door Leersum. Inmiddels reden er al bussen van de zelfde onderneming op het traject Utrecht – Arnhem
De overgebleven restanten van de tramlijn bij Leersum:
•Remise 2-12 te Doorn: personeelswoningen voor medewerkers Ooster Stoomtram Maatschappij (1885)
•Hoflaan 2 te Leersum (Eetcafé de Remise): woning met graanpakhuis en een laad- en losplaats voor de tram (1906)
•Het pand, tegenover het voormalige gemeentehuis, waar nu een Chinees restaurant is, was ooit een tramhalte.